Impact via een betalingsbedrijf?
Lee Qian, investment manager van Baillie Gifford’s impact strategie ‘Positive Change’, vertelt hoe hij en het team tot de beslissing kwamen om te investeren in het internationaal opererende betalingsbedrijf Remitly en waarom dit de levens van de armste mensen ter wereld verbetert.
Zoals bij elke belegging loopt het kapitaal risico
Eind jaren ’90 verhuisden mijn ouders van China naar het Verenigd Koninkrijk; in eerste instantie voor de opleiding van mijn moeder, maar ook om er te werken. Ik verbleef 18 maanden bij mijn grootouders in Nanjing en mijn ouders stuurden een deel van hun salaris om ons te onderhouden.
Om geld vanuit het Verenigd Koninkrijk over te maken naar het buitenland moest je naar een filiaal van Western Union of MoneyGram om contant geld te storten, waarna je een kwitantie kreeg. Dan volgde er een onzekere periode waarin mijn ouders geen idee hadden hoe het met de overmaking stond. Dus belden ze mijn grootouders bijna dagelijks om te horen of het geld was aangekomen. Ze hadden rekeningen te betalen en het verliep allemaal nogal stressvol en traag. Bovendien was het behoorlijk duur: voor elke £ 100 betaalde je £ 6 aan vergoedingen.
Ik werd herinnerd aan die ervaring van mijn ouders toen Remitly in 2021 in het vizier van Positive Change kwam. Deze onderneming uit Seattle helpt arbeidsmigranten om een deel van hun inkomsten naar hun gezin of familie te sturen, meestal in landen met lagere inkomens.
De geldstroom van ontwikkelde landen naar ontwikkelingslanden bedraagt wereldwijd meer dan 600 miljard dollar per jaar. In 2023 verwerkte Remitly meer dan 30 miljard dollar aan transacties, wat neerkomt op ongeveer vijf procent van de sector.
Minderbedeelden mogelijkheden bieden
Dit geld heeft een enorme impact op het leven van de armste mensen ter wereld. Maar liefst 75 procent van elke overboeking gaat naar essentiële goederen en diensten zoals voedsel, onderdak en gezondheidszorg. Dit geld ondersteunt ook de economische ontwikkeling. Het is vaak de grootste bron van buitenlandse inkomsten voor ontwikkelingslanden en overtreft het totaal van directe buitenlandse investeringen.
De mobiele app van Remitly werkt eenvoudig. Je voert je kaartgegevens in, die van de ontvanger en het bedrag dat je wilt overmaken. Klik vervolgens op verzenden. Het geld komt direct aan of binnen twee uur tegen een lagere vergoeding. Gebruikers kunnen geld sturen naar buitenlandse bankrekeningen of digitale portemonnees, die populair zijn in ontwikkelingslanden waar mensen vaak geen toegang hebben tot uitgebreide dienstverlening van banken. De vaste vergoeding verschilt van land tot land, maar is laag. En de wisselkoersen zijn doorgaans beter dan die van offline aanbieders.
We hebben voor het eerst overwogen om in Remitly te beleggen toen het bedrijf in september 2021 naar de Nasdaq Stock Market kwam. We waren onder de indruk van medeoprichter Matt Oppenheimer. Zijn werkervaring bij een internationale bank in Kenia inspireerde hem om overboekingen transparanter, veiliger en minder stressvol te maken.
We waren al snel overtuigd van de positieve impact van het bedrijf aan ons thema ‘basis van de piramide’, de benaming van het Positive Change-team voor de mensen met de laagste inkomens.
Oppenheimer had een roeping en leek zich bewust van de concurrentie in deze sector. Hij zag met name de noodzaak van een focus op kosten en investering in de drukste kanalen voor betalingen tussen landen, waarvan het potentiële volume het hoogste rendement op investeringen biedt. Hij lijkt de juiste beslissingen te nemen over waar het bedrijf verder moet uitbreiden en wat de prijs van zijn diensten moet zijn.
We hebben ons huiswerk gedaan
Remitly is niet de enige onderneming die zich met deze specifieke activiteiten bezighoudt.
Daarom hebben we de tijd genomen om de voortgang te volgen en de positie ten opzichte van de concurrentie te monitoren. Om een idee te krijgen van de bedrijfscultuur heb ik het hoofdkantoor in Seattle bezocht. Daar ontmoette ik het managementteam, de softwareengineers en andere medewerkers. Deze stad kent veel concurrentie tussen getalenteerde tech-bedrijven zoals Microsoft en Amazon, maar ik had duidelijk het gevoel dat iedereen blij was om voor deze onderneming te werken.
Eind 2022 waren we uiteindelijk dusdanig overtuigd dat we in de onderneming zijn gaan beleggen. Een extra stimulans daarbij was de investering van Remitly in software die de complexiteit van internationale geldtransacties stroomlijnt. ‘Know your customer’-regels en antiwitwasvoorschriften kunnen kostbaar zijn, maar Remitly profiteert hierbij van schaalvoordelen. De investering in kunstmatige intelligentie helpt de onderneming fraude op te sporen en prijzen vast te stellen. En naarmate er meer betalingen worden verwerkt, kost elke betaling weer minder.
Deze groei stelt Remitly ook in staat om meer uit te geven aan marketing en zo de naamsbekendheid te vergroten. Daarbij wordt er geen generieke marketing de wereld ingestuurd; de onderneming heeft namelijk ervaring in het afstemmen van advertenties op de specifieke culturele achtergrond van verschillende migrantengemeenschappen, bijvoorbeeld Mexicanen of Filipino’s in de VS.
Ons vertrouwen komt ook voort uit het feit dat de overboekingsbranche een hoge mate van klantenbinding kent, in tegenstelling tot de traditionele aanbieders uit de tijd van mijn ouders. Remitly heeft een jaarlijkse klantretentiegraad van 90 procent. Dat is een hoger percentage dan dat van Netflix.
Een wereld aan kansen
Hoewel overboekingen uit de VS nog steeds de grootste activiteit vormen, groeien de internationale activiteiten van Remitly steeds sneller. De onderneming is ook aantrekkelijk voor migranten die naar Europa of het Midden-Oosten zijn gegaan en geld naar huis willen sturen. Dat zijn twee grote markten waar de onderneming denkt snel te kunnen groeien.
Op de langere termijn wordt er gekeken naar migranten in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Hongkong, Singapore en elders. We verwachten dat Remitly binnen vijf tot tien jaar een uitgebreide wereldwijde dekking zal hebben.
Amazon’s oprichter, Jeff Bezos, heeft Remitly gesteund en Oppenheimer heeft het model van Amazon gebruikt als voorbeeld voor het omgaan met complexiteit. Denk maar aan de enorme investering in logistiek die nodig is om wereldwijd honderdduizenden pakketten te bezorgen binnen 24 uur nadat iemand op ‘kopen’ heeft geklikt. De uitdagingen van Remitly zitten in dezelfde orde van grootte. Alleen al vanuit de VS wordt er geld naar meer dan 100 landen overgemaakt. In totaal gebruikt de onderneming 4000 verschillende kanalen voor grensoverschrijdende betalingen, allemaal met hun eigen fluctuerende wisselkoersen, vergunningsvereisten, nalevingsregels en belemmeringen voor nieuwe spelers op de betalingsmarkt.
Bedenk eens hoe de verwachtingen zijn veranderd sinds de tijd waarin zenuwachtig een internationaal telefoontje moest worden gepleegd om te horen of een transactie was geslaagd. De klant heeft het nu voor het zeggen en die is niet geïnteresseerd in de complexiteit die ermee gemoeid is. De klant wil gewoon dat de transactie snel wordt uitgevoerd.
Het is niet makkelijk om een snelgroeiende onderneming te vinden die het leven van mensen aan de basis van de piramide wil helpen verbeteren. De goederen en diensten die deze mensen gebruiken zijn meestal zeer lokaal – en de bedrijven die die goederen en diensten leveren groeien meestal niet uit tot miljardenbedrijven waarin rendabel kan worden belegd. Maar we hebben er vertrouwen in dat er meer bedrijven als Remitly zullen ontstaan die met apps en andere technologieën het leven van minderbedeelde bevolkingsgroepen zullen verbeteren.
Lee Qian, investment manager, Baillie Gifford Positive Change
Lee trad in 2012 in dienst bij Baillie Gifford en is beleggingsbeheerder in het Positive Change-team. Hij groeide op in China in een periode van ongelooflijke economische en sociale vooruitgang, waarin honderden miljoenen mensen de armoede konden ontstijgen en de levensstandaard voor het grootste deel van de bevolking verbeterde. Dit feit heeft Lee sterk beïnvloed in zijn mening over de rol van ondernemingen in de samenleving. Hij studeerde in 2012 af in Economie en Management aan de Universiteit van Oxford. Baillie Gifford’s Positive Change strategie streeft naar vermogensgroei op de langere termijn door hoofdzakelijk te beleggen in bedrijven waarvan de producten, diensten of handelwijzeeen positieve maatschappelijke impact hebben.
Belangrijke informatie
Dit artikel vormt geen onafhankelijk onderzoek en valt niet onder de bescherming van onafhankelijk onderzoek. Baillie Gifford en haar medewerkers hebben mogelijk gehandeld in de betreffende beleggingen. De geuite meningen zijn geen feitelijke verklaringen en mogen niet worden beschouwd als advies of een aanbeveling om een bepaalde belegging te kopen, verkopen of aan te houden.
Baillie Gifford Investment Management (Europe) Limited (BGE) levert beleggingsbeheer- en adviesdiensten aan Europese (exclusief Britse) cliënten. Het werd in mei 2018 in Ierland opgericht. BGE is door de Centrale Bank van Ierland erkend als een AIFM onder de AIFMverordeningen en als een icbe-beheermaatschappij in het kader van de icbe-verordening. BGE is ook bevoegd om, in overeenstemming met voorschrift 7 van de AIFM-verordeningen, portefeuilles van beleggingen te beheren, waaronder Individual Portfolio Management (‘IPM’) en nevendiensten. BGE is aangewezen als icbe-beheermaatschappij aan het volgende overkoepelende icbe-bedrijf; Baillie Gifford Worldwide Funds plc. Via paspoortprocedures heeft zij BGE (vestiging Amsterdam) opgericht om haar beleggingsbeheer- en adviesdiensten op de markt te brengen en Baillie Gifford Worldwide Funds plc in Nederland te distribueren. BGE is een volledige dochteronderneming van Baillie Gifford Overseas Limited, die volledig in handen is van Baillie Gifford & Co. Baillie Gifford Overseas Limited, en Baillie Gifford & Co zijn geautoriseerd en gereguleerd in het VK door de Financial Conduct Authority.