Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door CBRE Investment Management
De redactie van Pensioen Pro draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Investeren in plekken waar mensen van houden

Het accent in vastgoed is verschoven van het ontwikkelen van wooncomplexen, naar het ontwikkelen van stedelijke gebieden en gemeenschappen waar mensen zich thuis en verbonden voelen. Dat geldt ook voor investeerder CBRE Investment Management, die de ambitie heeft plekken te creëren waar mensen van houden.

‘Plekken waar mensen van houden, zijn plekken waar mensen graag hun tijd en geld besteden. Ze spelen in op de huidige en toekomstige behoeften van bewoners’, zegt Paul Oremus, Country Manager bij CBRE Investment Management (CBRE IM). ‘Daarmee zijn ze toekomstbestendig en relevant voor bewoners, de omgeving en voor degene die erin investeren.”

De waarde van verbinding

De nadruk in vastgoed is steeds meer komen te liggen op het creëren van verbinding.Dankzij nieuwe generaties zijn mensen zich meer bewust van hun plek binnen gemeenschappen, het belang van samen leven en de kracht van samen doen.

Oremus licht toe: “Dit verandert ook hun behoeften op het gebied van stedelijk wonen. Nieuwe generaties komen op andere manieren samen, zijn op zoek naar gedeelde ervaringen en willen bijdragen aan positieve verandering. Het gaat niet langer slechts om stenen en gebouwen. Het gaat om het vormgeven van omgevingen waar mensen echt deel van willen uitmaken.”

Inclusief en onweerstaanbaar

De plekken waar mensen van houden zijn volgens CBRE IM inclusieve plekken waar elkaar toevallig ontmoeten wordt gefaciliteerd en die een magnetische aantrekkingskracht hebben op de gemeenschap. Om dit te bereiken wordt onder andere gekeken naar het landschap en de architectuur, voorzieningen en programmering.

Oremus: “Landschap en architectuur versterken de leefbaarheid van een plek voor mens en natuur, met als resultaat een verhoogd welzijn, sociale cohesie en biodiversiteit. Voorzieningen en diensten die oplossingen vormen voor de wereld van morgen, maken van onze plekken aantrekkelijke woon, werk- en ontmoetingsplekken. De juiste programmering, ontwikkeld door en voor de lokale gemeenschap, houden onze concepten levend en waardevol. Door middel van co-creatie en bottom-up ontwikkelen ontstaan er nieuwe verbindingen tussen mensen die waarde leveren voor de lange termijn.”

Domūs Living

Het project Domūs Living in Houthaven is één van de voorbeelden van hoe deze principes in de praktijk worden gebracht. Dit wooncomplex, gelegen in een nieuwe duurzame stadswijk van Amsterdam, biedt 235 huurappartementen en diverse gemeenschappelijke ruimtes die bewoners helpen zich verbonden te voelen.

“Bij dit project is niet alleen gefocust op woonruimte, maar ook op het creëren van een sterke gemeenschap, met aandacht voor de uitstraling op de omgeving en het aanbieden van gedeelde faciliteiten verspreid door het complex. Bewoners hebben toegang tot compacte, efficiënte appartementen met de mogelijkheid om gebruik te maken van gemeenschappelijke ruimtes, zoals een gedeelde woonkamer, kookstudio, gastenverblijf en daktuin. Daarnaast zijn er voorzieningen zoals een kinderdagverblijf, sportschool en een café dat verbonden is aan de gezamenlijke woon- en werkruimtes. Een community manager, die zelf in het gebouw woont, organiseert samen met bewoners activiteiten en zorgt voor een levendig programma. Door middel van flexibele exploitatiemodellen, zoals ‘pay-per-use’-opties voor bepaalde voorzieningen, blijven de servicekosten laag en betalen bewoners alleen voor wat ze gebruiken. Dit zorgt voor transparantie richting bewoners, partners en investeerders.”

Datagedreven

Door in te spelen op de behoeften van gebruikers in de toekomst, ontstaat een woningproduct dat uniek is en zich onderscheidt van de rest. De manier waarop de toekomstige bewoner voorzien wil worden in zijn of haar behoefte is hierbij van zeer groot belang.

“Dankzij technologische ontwikkelingen hebben we de mogelijkheid om stedelijke gebieden en gemeenschappen gerichter en passender te ontwikkelen. We werken steeds meer datagestuurd, waardoor we beter kunnen voorspellen welke voorzieningen en gemeenschapsmodellen toekomstbestendig zijn. Dat gaat uiteraard stap voor stap maar het is wel de richting waarin we werken en investeren. Wij geloven dat plekken die mensen onderling verbinden van grote betekenis zijn in ons dagelijkse leven. Het zijn plaatsen waar je als vanzelf van houdt en die alleen al daarom waardevol zijn voor iedereen. Dit heeft wat ons betreft namelijk niet alleen waarde voor het individu maar ook voor het gebied en voor degene die erin investeert. Want plekken waar mensen van houden, zijn plekken waar zij graag hun tijd doorbrengen én hun geld besteden”.

Over de auteur:

Paul Oremus is Country Manager & Fund Manager bij CBRE Investment Management. Na verschillende rollen binnen het bedrijf te hebben vervuld – waaronder CFO/COO Nederland – werd hij in 2013 benoemd tot Country Manager en in 2014 tot Fund Manager van het Nederlandse woningplatform. Sindsdien vervulde hij diverse andere functies en was hij betrokken bij de lancering van de Europese woningstrategie.