Impact-index als strategisch kompas voor institutionele portefeuille
Onlangs introduceerde Triodos Investment Management de iSTOXX Triodos Developed Markets Impact Index. William de Vries, Director Impact Equities & Bonds en Ronald Waals, Business Development Manager Institutional Markets vertellen wat er schuilgaat achter de ontwikkeling van deze index voor institutionele beleggers en wat het verschil is met bestaande indices.

Waarom kiest een duurzame vermogensbeheerder zoals Triodos Investment Management ervoor om een eigen aandelenindex te ontwikkelen?
Waals: “In de institutionele beleggingswereld groeit de behoefte aan beleggingen met een positieve impact. Pensioenfondsen en verzekeraars kijken met een deel van hun vermogen niet alleen naar risico en rendement, maar ook hoe de beleggingen een positieve bijdrage kunnen leveren op het vlak van mens, milieu en maatschappij. Tot nu toe was er voor aandelen echter geen representatieve benchmark die deze behoefte goed vertaalde naar een concreet beleggingsuniversum. Veel duurzame portefeuilles werden nog steeds afgezet tegen brede, traditionele indices zoals de MSCI World All Cap Index, wat leidt tot oneerlijke vergelijkingen. Daarom hebben wij, samen met STOXX, een index ontwikkeld die specifiek is opgebouwd uit bedrijven die een meetbare positieve impact hebben en die daarnaast voldoen aan onze eigen strenge minimumstandaarden.”
Hoe is deze index precies opgebouwd?
De Vries “De index bevat bedrijven die minimaal een kwart van hun omzet halen uit activiteiten die bijdragen aan een van onze vijf transitie-thema’s. Dat zijn voeding, grondstoffen, energie, maatschappelijke stabiliteit en welzijn. Deze thema’s zijn weer gekoppeld aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN, zoals SDG 7 voor duurzame energie, SDG 8 voor eerlijke economische groei en SDG 13 voor klimaatactie. De indices worden samengesteld aan de hand van harde data, afkomstig van International Shareholder Services ESG, kortweg ISS ESG. Die wordt volledig geïntegreerd met de infrastructuur van STOXX, dat onderdeel uitmaakt van Deutsche Börse. Hierdoor is het hele proces zeer transparant en reproduceerbaar.”
Wat maakt deze index anders dan andere duurzame benchmarks?
Waals: “Veel duurzame indices zijn gebaseerd op uitsluitingen. Ze sluiten bijvoorbeeld fossiele energie uit, maar sturen verder niet actief op positieve impact. Wij doen dat wel. Alleen bedrijven die actief bijdragen aan een duurzamere wereld, maken deel uit van onze index. Het is echt een nieuwe standaard voor impactbeleggen in liquide markten.”
Hoe is de samenwerking met STOXX tot stand gekomen?
De Vries: “Wij gebruikten al enkele jaren de data van ISS ESG voor onze impactrapportages. Toen we op zoek gingen naar een partner om de index mee te bouwen, bleek STOXX via Deutsche Börse nauw samen te werken met ISS ESG. Dat maakte de samenwerking bijzonder effectief. Binnen twee weken kregen zij voor elkaar wat andere partijen in maanden niet lukte. De combinatie van hun technische kennis en onze inhoudelijke visie bleek in de praktijk heel erg goed te werken.”
Wat zijn de belangrijkste voordelen van deze index voor institutionele beleggers?
Waals: “Voor pensioenfondsen en verzekeraars fungeert deze index als een benchmark die het lange termijn strategisch kader vormt waarbinnen zij hun vermogensbeheer gestalte gegeven. Tegemoetkomend aan de groeiende behoefte om ook met aandelenbeleggingen een positieve impact te maken, bieden wij met onze impact index een helder en transparant universum van bedrijven met aantoonbare positieve impact die daarnaast voldoen aan onze eigen minimumstandaarden ter voorkoming van negatieve effecten. Beleggers hoeven zo niet telkens uit te leggen waarom ze niet in bepaalde bedrijven, zoals Tesla of wapenfabrikanten beleggen die wel in de bredere index zitten die ze tot dusver gebruikten. In plaats daarvan ontstaat er juist veel meer ruimte voor een inhoudelijke discussie over duurzaamheid. Ze kunnen dit universum immers gebruiken als strategisch kader om hun eigen portefeuille op te bouwen of aan te toetsen. Ten derde is de index volledig compatibel met de hoogste standaarden zoals UCITS, wat implementatie vergemakkelijkt.”
Is deze index ook bedoeld als basis voor nieuwe beleggingsproducten?
De Vries: “De index is primair ontwikkeld als strategisch kader en benchmark, niet per se om producten op te lanceren. Maar als institutionele partijen interesse tonen om hierop producten te baseren, dan zijn wij zeker bereid om mee te denken. Het belangrijkste is dat we het gesprek kunnen starten en verduidelijken wat echt impactvol beleggen inhoudt. Dat de index daar een stevig vertrekpunt voor biedt, is voor ons het belangrijkste.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de index actueel blijft?
De Vries: “De index wordt ieder kwartaal herwogen aan de hand van de meest recente data. Alleen voor bedrijven die blijvend aan onze impactcriteria voldoen, is er plaats binnen de index. Als een bedrijf bijvoorbeeld onder de grens van 25% omzet uit positieve impact zakt, komt het niet meer in aanmerking en valt het dus uit de index. Momenteel bestaat de index uit ongeveer 900 aandelen. We verwachten dat het universum alleen maar zal groeien, naarmate bedrijven beter rapporteren en duurzamer opereren.”
Hoe ziet succes er voor jullie uit met deze index?
Waals: “Wij hopen dat deze index voor impact-aandelen uitgroeit tot een geaccepteerde standaard binnen de institutionele markt om ook met liquide aandelenbeleggingen schaalbare positieve impact te genereren. Als we daarmee niet alleen het gesprek aanjagen, maar ook een concrete bijdrage kunnen leveren aan de verduurzaming van pensioengelden, dan is onze missie geslaagd.”
Zijn er ook plannen om deze index te gebruiken binnen Triodos’ eigen fondsen?
De Vries: “Op dit moment nog niet. De index is een belangrijke toevoeging aan onze tools en biedt ons zeker nieuwe inzichten, maar onze fondsen worden bottom-up samengesteld op basis van diepgaande research. Wel gaan we intern monitoren hoe onze fondsen zich tot de index verhouden. Of we de index in de toekomst expliciet gaan gebruiken voor fondsbeheer, staat nog open. Voor ons is dit geen marketingtool, maar een logisch vervolg op wie wij zijn en wat we al ruim 30 jaar doen: geld inzetten als kracht voor positieve verandering.”